Zły nawyk czy problem – uzależnienia behawioralne uczniów
Warsztaty dla nauczycieli i wychowawców.
#cel: Wyposażenie uczestników szkolenia w wiedzę o:
- uzależnieniach behawioralnych oraz
- realistycznych metodach zapobiegania i walki z nimi w ramach pracy z uczniami.
#opis:
Z polskich badań (np, Jacka Pyżalskiego 2018) wynika, że tylko 20% młodych użytkowników internetu aktywnie uczestniczy w życiu on-line. Pozostałe 80% jest bądź bezrefleksyjnymi odbiorcami treści internetowych, bądź podejmuje zachowania ryzykowne w internecie (cyberprzemoc, niebezpieczne kontakty, oglądanie pornografii, nadużywanie gier online, seksting itp).
Część tych zachowań prowadzi do uzależnień behawioralnych, a w konsekwencji do zerwania więzi oraz relacji z najbliższymi i rówieśnikami, z kolei cześć wystawia młodzież na zagrożenie bezpieczeństwa osobistego.
Przeprowadzone w Polsce (Nask 2016, Nastolatki wobec Internetu) badania pokazują korelację pomiędzy brakiem zainteresowań/pasji wśród młodych w świecie rzeczywistym, a zachowaniami zagrażającymi zdrowiu psychicznemu i fizycznemu młodych w wieku od 12-18 lat.
Z kolei prowadzone przez wiele lat badania Instytutu Profilaktyki Zintegrowanej ukazują wspólne korzenie (czynniki ryzyka) zachowań ryzykownych i idących za nimi uzależnień (zarówno od substancji, jak behawioralnych) oraz wskazują na uniwersalne czynniki chroniące dzieci i młodzież przed angażowaniem się w takie zachowania.
#cena, czas
2000 zł
Ośmiogodzinne warsztaty będą realizowane w dwóch modułach 4-godzinnych, w formie wykładu połączonego z dyskusją oraz metodami warsztatowymi.
#dla kogo
Nauczyciele, wychowawcy młodzieży klas 6-8 i szkół ponadpodstawowych
#informacje szczegółowe
Po zakończeniu szkolenia jego uczestnicy:
- będą rozumieli mechanizm neuropsychologiczny uzależnień behawioralnych, cykl wzmacniania uzależnienia,
- będą znali czynniki sprzyjające powstawaniu uzależnień behawioralnych, oraz czynniki chroniące przed uzależnieniami
- będą wyposażeni w szereg narzędzi pracy z uczniami nad wzmacnianiem odporności na uzależnienia behawioralne
Program:
Moduł 1 „Podstawy znajomości uzależnień behawioralnych, rola szkoły w profilaktyce”
Cel modułu:
Wyposażenie uczestników szkolenia w wiedzę o:
– różnicach między uzależnieniami behawioralnymi a złymi nawykami
– neurobiologicznym mechanizmie uzależnień behawioralnych
– rodzajach i charakterystyce uzależnień behawioralnych
– czynnikach chroniących i czynnikach ryzyka uzależnień behawioralnych
Treści kształcenia:
• Czy uzależnienia behawioralne są rzeczywistym problemem, czy po prostu złymi nawykami? – wykład, dyskusja
• Uniwersalny mechanizm neuropsychologiczny uzależnień – na czym polega, dlaczego powinniśmy go znać? – wykład, dyskusja
• Mózg dziecka/nastolatka a uzależnienia. – wykład, dyskusja
• Narastający problem uzależnień behawioralnych w szkole: wykład, dyskusja, ćwiczenia w grupach
◦ smartfony, media społecznościowe
◦ pornografia
◦ FOMO (fear of missing out)
◦ uzależnienie od gier online
• Czynniki chroniące przed uzależnieniami – na co mamy wpływ jako wychowawcy?
Wykład, dyskusja, ćwiczenia w grupach
Osiągnięcia:
Po zakończeniu szkolenia jego uczestnicy:
– będą rozumieli mechanizm neuropsychologiczny uzależnień behawioralnych, cykl wzmacniania uzależnienia,
– będą znali czynniki sprzyjające powstawaniu uzależnień behawioralnych, oraz czynniki chroniące przed uzależnieniami
Uwagi dotyczące realizacji:
Moduł będzie realizowany z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, ćwiczeń indywidualnych oraz w zespołach. Realizacja wymagać będzie sprzętu multimedialnego, (w tym głośników) tablicy, pisaków oraz papieru formatu A3.
Moduł 2: Praktyczne metody wdrażania profilaktyki uzależnień behawioralnych”
Cel modułu:
Wyposażenie uczestników szkolenia w wiedzę o realistycznych metodach zapobiegania i walki z nimi w ramach pracy z uczniami oraz umiejętność korzystania z tych metod.
Treści kształcenia:
• Jak rozmawiać z dziećmi i młodzieżą o problemie uzależnień behawioralnych? – ćwiczenia praktyczne w grupach
• Etapy uzależnienia, możliwości pomocy na poszczególnych etapach – wykład, dyskusja
• Narzędzia pracy:
◦ praca z wartościami w szkole – ćwiczenia praktyczne w grupach
◦ „podejście skoncentrowane na rozwiązaniach” – Judith Milner, Jackie Bateman – ćwiczenia praktyczne w grupach
◦ technika „Trzech sekund” w kontakcie z pornografią – ćwiczenia praktyczne
• Pomoc uczniowi uzależnionemu:
◦ na etapie zaprzeczania problemowi
◦ na etapie akceptacji istnienia problemu
◦ Wykład, dyskusja, ćwiczenia praktyczne w grupach
Osiągnięcia:
Po zakończeniu szkolenia jego uczestnicy: będą wyposażeni w szereg narzędzi pracy z uczniami nad wzmacnianiem odporności na uzależnienia behawioralne
Uwagi dotyczące realizacji:
Moduł będzie realizowany z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, ćwiczeń indywidualnych oraz w zespołach. Realizacja wymagać będzie sprzętu multimedialnego, (w tym głośników) tablicy, pisaków oraz papieru formatu A3.
#prowadzący:
Bogna Białecka
Literatura przedmiotu
- Bogna Białecka „Ty i Twój nastolatek”, Łódź 2017
- Bogna Białecka, Aleksandra Maria Gil, Ewa Werstak-Mościcka, „Chroń dziecko! Podsumowanie ogólnopolskiej kampanii dotyczącej cyberprzemocy”. Warszawa 2018
- dr Szymon Grzelak „Profilaktyka ryzykownych zachowań seksualnych młodzieży. Aktualny stan badań na świecie i w Polsce.” Wydanie II rozszerzone, Kraków 2009.
- Praca zbiorowa pod red. dr Szymona Grzelaka „Vademecum skutecznej profilaktyki problemów młodzieży”, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2015.
- Judith Milner, Jackie Bateman „Working with Children and Teenagers Using Solution Focused Approaches: Enabling Children to Overcome Challenges and Achieve their Potential” London 2011.
- Raport Fundacji Edukacji Zdrowotnej i Psychoterapii, „Zdrowotne, społeczne i ekonomiczne skutki konsumpcji pornografii” Poznań 2018.
- Jacek Pyżalski, Aldona Zdrodowska, Łukasz Tomczyk, Katarzyna Abramczuk „Polskie badanie EU Kids Online 2018, Najważniejsze wyniki i wnioski”, Poznań 2019.
Najnowsze komentarze