Zapobieganie i radzenie sobie z przemocą rówieśniczą i cyberprzemocą

Przemoc rówieśnicza jest tematem wielu badań naukowych, niestety zalecenia praktyczne na ich podstawie formułowane, dotyczące pracy z młodzieżą sprowadzają się często do prób wzbudzenia empatii wobec grup zidentyfikowanych jako dyskryminowane i wyrażenia tej empatii za pomocą ekspresji artystycznych (plakaty, przedstawienia, marsze itp.).
Promowane są też rozwiązania teoretycznie umożliwiające ofierze bezpieczne zgłoszenie akty przemocy w praktyce pozwalające na anonimowe złożenie donosu na nielubianego kolegę.
Rezultatem jest podniesienie dobrego ogólnego samopoczucia grupy jako identyfikującej się i empatującej z dyskryminowanymi, rzeczywiste ofiary prześladowań pozostają często bez realnej pomocy. Co bywa tym bardziej skomplikowane, że ofiary przemocy są często także jej sprawcami. Co gorsza osoba, która dokonuje aktu przemocy bywa często w rzeczywistości narzędziem wykonawczym inteligentniejszych i pozostających w cieniu inicjatorów tej przemocy.
Dlatego wypracowaliśmy program wskazujący realne metody pomocy ofiarom przemocy rówieśniczej.
Po ukończeniu szkolenia jego uczestnicy:
- będą znali korzenie i fazy przemocy rówieśniczej
- będą znali metody
- wypracują samodzielnie pomysły na sposoby pracy ze sprawcą/ofiarą i świadkami przemocy rówieśniczej
Odbiorca:
Nauczyciele, wychowawcy, pedagodzy, psycholodzy pracujący z dziećmi i młodzieżą.
Czas trwania:
4h lekcyjne (3 zegarowe) – wykład i warsztat
Program, treści kształcenia:
• Zrozumieć trudne zachowania – korzenie przemocy rówieśniczej
• Dynamika przemocy rówieśniczej – fazy procesu
• Rodzaje przemocy (ze zwróceniem uwagi na specyfikę tzw. cyberprzemocy)
• Metody praktyczne zapobiegania przemocy rówieśniczej
• Praca ze sprawcą, ofiarami, świadkami
• Reagowanie na trudne zachowania (obrona godności własnej)
Cena: 1500 zł
Literatura przedmiotu: Białecka, B. „Ty i Twój nastolatek”, Łódź 2017
Pyżalski J., Roland E. (red.) (2011) Bullying a specjalne potrzeby edukacyjne. Podręcznik metodyczny. Łódź, Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Łodzi
Pyżalski J. (2007) Nauczyciele wobec złego zachowania, „Remedium”; 8, 4-5
Pyżalski J. (2011) Agresja rówieśnicza online i offline wśród gimnazjalistów. Wybrane uwarunkowania i konsekwencje, W: B. Szmigielska (red.) Edukacja w dwóch światach offline i online, Krakow, WiR Partner
Pyżalski, J. Aldona Zdrodowska, Łukasz Tomczyk, Katarzyna Abramczuk „Polskie badanie EU Kids Online 2018, Najważniejsze wyniki i wnioski”, Poznań 2019.
Campbell, Bradley; Manning, Jason (2014). „Microaggression and Moral Cultures”. Comparative Sociology. 13 (6): 692.
Campbell, Bradley; Manning, Jason „The Rise of Victimhood Culture, Microaggressions, Safe Spaces, and the New Culture Wars” 2018
Najnowsze komentarze