Prawo Jazdy Smartfonem

Fundacja Edukacji Zdrowotnej i Psychoterapii

Prawo Jazdy Smartfonem

Warsztaty dla młodzieży. Podsumowanie – wykład dla rodziców i nauczycieli.

#cel: Kształtowanie zdrowych nawyków korzystania ze smartfonu i komputera, oraz prewencja zachowań ryzykownych (uzależnienie, cyberprzemoc, celowe oglądanie pornografii, sexting) a co za tym idzie – uzależnień.

Projekt poświęcony racjonalnemu poznaniu świata Internetu, zarówno jego możliwości, jak i zagrożeń. Program oparty jest o zasady profilaktyki zintegrowanej zachowań ryzykownych, a prowadzony i rozbudowany przez zespół Fundacji Edukacji Zdrowotnej i Psychoterapii, w ramach prowadzonych warsztatów stacjonarnych oraz portalu edukacyjnego dla młodzieży PYTAM.EDU.PL – Tylko PRAWDA jest ciekawa.

Dzięki warsztatom młodzież uświadamia sobie konieczność wyrobienia zdrowych nawyków korzystania z internetu i smartfonu. Samodzielnie wypracowują zasady bezpiecznego i zdrowego korzystania z mediów, a jednocześnie poznają uniwersalny mechanizm uzależnień (odnoszący się zarówno do uzależnień behawioralnych, jak od substancji – alkoholu, narkotyków itp), podany na poziomie dla nich zrozumiałym. Oznacza to, że program choć skoncentrowany na uzależnieniach behawioralnych zwiększa też kompetencje uczniów w unikaniu uzależnień od substancji.

Dzięki samodzielnemu wyciąganiu wniosków przez młodzież zwiększamy prawdopodobieństwo, że wypracowane zasady KODEKSU JAZDY SMARTFONEM będą skłonni wykorzystać w praktyce.

UWAGA! Istnieją trzy wersje PJS: uniwersalna (dla grup koedukacyjnych) oraz wersje dla grup złożonych wyłącznie z chłopców lub wyłącznie z dziewcząt, biorąca pod uwagę zróżnicowanie potrzeb tych grup. (Na podstawie badań naukowych dotyczących zachowań polskich nastolatków w sieci).

#Metody pracy:

Praca zespołowa nad studiami przypadków, prezentacja pracy zespołów, uzupełniona wyjaśnieniami (wykład, prezentacja multimedialna) dotyczącymi mechanizmów psychologicznych i neuropsychologicznych uzależnień.

#Czas: 2 godziny lekcyjne

#Adresat:

  • Uczniowie klas 6-8 szkoły podstawowej,
  • Uczniowie klas 1-2 szkoły średniej,
  • w przypadku konieczności dokonania wyboru jednego rocznika – proponujemy klasę 7

#Liczebność grupy: 20-25 osób w grupie (jedna klasa)

#Koszt: 500 zł za grupę

Młodzież w ramach warsztatów wypracowuje oraz otrzymuje zasady zdrowego posługiwania się smartfonem (KODEKS JAZDY SMARTFONEM) w trzech kategoriach:

  • Zdrowe nawyki korzystania ze smartfonu
  • Ochrona swoich danych i swojego wizerunku
  • Ochrona samego siebie przed niebezpiecznymi zjawiskami w świecie wirtualnym

#Zakres merytoryczny warsztatów:

Wersja uniwersalna:

  1. Uniwersalny mechanizm uzależnień (rola układu nagrody)
  2. Uzależnienie od gier komputerowych/online
  3. Uzależnienie od mediów społecznościowych (rola warunkowania klasycznego)
  4. Seksting i jego konsekwencje
  5. Problem pornografii internetowej

* patrz opcje na końcu artykułu

Tematyka została wybrana na podstawie polskich badań dotyczących najczęstszych zachowań ryzykownych w internecie wykazywanych przez polskie nastolatki.

Po zakończeniu zajęć szkoła otrzymuje raport oraz konspekt lekcji wychowawczej przypominającej temat, do przeprowadzenia w ciągu dwóch miesięcy od programu PJS.

#Prowadzący:

Możliwe jest także nabycie przez szkołę gry edukacyjnej, karcianej „Młodzi w sieci” pogłębiającej refleksję młodzieży nad ich zachowaniami w świecie wirtualnym.

#od uczestników

Myślę, że najważniejsze dla mnie było pokazanie, jak robić dobre selfie bez pokazywania za dużo. Będzie mniej lajków, trudno. Za to od ludzi, którzy są przyjaciółmi, a nie chcą się pogapić.

Ania, 15 lat

Historia Krzyśka* to moja historia. Teraz rozumiem, co się dzieje. Ale ja nie będę ograniczać gry. Zrywam z tym, bo to jak narkotyk jest. Mama zapisała mnie na judo. To mi da więcej.

Anonim 13 lat

*o uzależnieniu od gier

Dobrze jest znać ten mechanizm dopaminowy. Nie mam problemu z uzależnieniem ale wiem teraz dlaczego warto planować czas gry itp.

Kuba, 16 lat

Fajne zajęcia, tylko teraz zdecydować jakie powiadomienia są ważne i gdzie wyłączyć te nieważne to jest wyzwanie.

Martyna 14 lat

Jedno wiem, od dziś koniec z porno.

Anonim, 13 lat

Program oparty o najnowsze badania NASK, Instytutu Profilaktyki Zintegrowanej, Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę oraz międzynarodowego programu badawczego EU Kids Online. (2019)

Jak bezpiecznie i odpowiedzialnie korzystać z sieci? iGen, czyli pokolenie iPhone’a

  • Wykład z prezentacją multimedialną.
  • Czas trwania 1,5 godz.
  • Adresowane do rodziców i wychowawców dzieci szkół podstawowych i ponadpodstawowych.
  • Liczebność grupy – od 20-200 osób
  • Cel wykładu – zapoznanie rodziców zarówno z zagrożeniami, jak szansami jakie stwarza dla ich dzieci świat wirtualny, przekazanie zasad kształtujących zdrowe nawyki posługiwania się współczesnymi technologiami komunikacyjnymi, prewencja zachowań ryzykownych.
  • Koszt: 300zł

Poruszane zagadnienia:

  • W jaki sposób dzieci i młodzież korzystają z internetu, dlaczego smartfon staje się dominującym środkiem dostępu do sieci?
  • Jakie zagrożenia stwarzają współczesne technologie? (uzależnienia, FOMO, cyberprzemoc, sexting)
  • Kluczowe czynniki chroniące dzieci i młodzież przed podejmowaniem zachowań ryzykownych.
  • Praktyczne wskazówki dla dzieci, rodziców, wychowawców.
  • Prezentacja zasad korzystania ze smartfonu wypracowanych przez uczestników PJS.

Zobacz podsumowanie przykładowego PJS:

Podsumowanie warsztatów "Prawo jazdy smartfonem" w Tarnowskich Górach. SOSW, jesteś cię wspaniali!

Opublikowany przez pytam.edu.pl Czwartek, 10 stycznia 2019

Wersja dla dziewcząt:

  1. Uniwersalny mechanizm uzależnień (rola układu nagrody)
  2. Uzależnienie od gier komputerowych/online
  3. Uzależnienie od mediów społecznościowych (rola warunkowania klasycznego)
  4. Cyberprzemoc (rola sieci społecznych)
  5. Seksting i jego konsekwencje

Wersja dla chłopców:

  1. Uniwersalny mechanizm uzależnień (rola układu nagrody)
  2. Uzależnienie od gier komputerowych/online
  3. Uzależnienie od mediów społecznościowych (rola warunkowania klasycznego)
  4. Cyberprzemoc (rola sieci społecznych)
  5. Problem pornografii internetowej.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *