Plany na rok 2022

Rok 2019, Polska.
Prowadzimy zajęcia Prawo Jazdy Smartfonem w szkole podstawowej. Jeden z uczniów – uczestników zajęć, zdaje się wyróżniać od reszty. Jego wypowiedzi są mniej składne, choć bardzo rzeczowe, wydaje się być trochę „wolniejszy” od reszty koleżanek i kolegów
W trakcie przerwy rozmawiamy z nim chwilę.
- „Proszę Pani – mówi – bo ja nie tylko widzę postaci z gier jak zamykam oczy. Ja je widzę na korytarzu….”
- „Wierzę Ci”
- „Naprawdę?! Jest Pani pierwsza”
—
Rok 2020.
Zajęcia „Historia Piotrka i Selfika”, gdzie pokazujemy dzieciom (klasy 1 – 3) zasady bezpiecznych zachowań on-line. Pytamy o to, co czuje ktoś, kto nie umie oderwać się od komputera czy smartfona, a jest o to proszony (np. rodzic prosi dziecko). Dzieci bezbłędnie opisują symptomy:
- „złość, uzależnienie, agresję”
- „robi takie wrrrrr”
- „nie, nie nie – jeszcze nie teraz!”
—-
Rok 2021
Dzieci i młodzież na nauce zdalnej spędzają średnio 9 godzin dziennie przed ekranami. 3/4 z nich cierpi na nastroje depresyjne, skarżą się na izolację, wielu nie wyobraża sobie powrotu do zwykłych kontaktów z ludźmi.
Sami piszą, że mają dość komputerów, ekranów, a jednocześnie wielu z nich widzi, że nie potrafi się od nich oderwać. Smartfon przynosi chwilowe ukojenie, zapomnienie. Portal społecznościowy czy gra zabijają ból, nudę, niepokój…
W roku 2021 udało nam się stworzyć sieć wsparcia dla nauczycieli w obszarze pracy z młodzieżą – jest to owoc naszego raportu Etat w Sieci 2.0 i konferencji „Zatroskani XXI – o zdrowiu psychicznym polskich nastolatków w czasie nauki zdalnej„
—
Widzimy coraz więcej młodych ludzi „przyklejonych” do ekranów swoich urządzeń. Staramy się, jako Fundacja Edukacji Zdrowotnej i Psychoterapii, informować Państwa o tym co dzieje się w mózgu przy zachowaniach ryzykownych, oraz o tym, jak temu można stawić czoła, na łamach portalu rodzice.co
Czasem jednak na prewencje jest za późno i potrzeba konkretnych działań.
Propozycją, stosunkowo nową w Polsce, jest cyfrowy detoks, o którym Bogna Białecka, nasza Prezes, pisała (tu link http://rodzice.co/11-14/kiedy-potrzebny-jest-cyfrowy-detoks/ )
Widząc coraz większą potrzebę działań w tym obszarze, w styczniu na rok 2022 podjęliśmy trzy priorytety:
- Doskonalenie programu detoksu cyfrowego, w formie pomocy dla rodziców i bliskich osób potrzebujących detoksu
- Grupa towarzyszenia on-line ze stałym wsparciem ekspertów
- e-book / fizyczna książka
- Rozszerzenie platformy warsztaty.help
- e-learningu pierwszych kroków wyjścia z uzależnienia od gier
- Rozbudowanie e-learningu pierwszych kroków wyjścia z porno
- Stworzenie e-learningów dotyczących radzenia sobie z niepokojem i nastrojami depresyjnymi.
- Dalsze wsparcie nauczycieli w obszarze pracy z młodzieżą – jest to owoc naszego raportu Etat w Sieci 3.0
- Konferencja „Zatroskani XXI – o zdrowiu psychicznym polskich nastolatków w czasie nauki zdalnej„, która odbyła się w marcu 2022.
- warsztaty dla nauczycieli
Planujemy także kampanie społeczne, mające na celu zwiększenie świadomości nie tylko zachowań ryzykownych w tych obszarach ale także tworzenie i ukazywanie konstruktywnych narzędzi i sposobów wspierania tak młodzieży jak i dorosłych.
Wierzymy, że podobnie jak my, widzą Państwo potrzebę działania w tych obszarach, dlatego prosimy o wsparcie finansowe w rozbudowie naszych działań i udostępnianiu naszych materiałów.
Rok 2021 to też rok wydania dwóch broszur:
„Dzieci w wirtualnej sieci” oraz „Gdy dziecko pyta o seks”.
W tym wypadku:
- Twoje 100 zł to koszt wydrukowania i wysyłki jednego pakietu broszur do szkoły lub biblioteki.
- Twoje 500 zł to przygotowanie i wysyłka pakietu broszur tak by dotarły do wszystkich rodziców klas nauczania początkowego w Twojej szkole.
- Twoje 1500 zł to przygotowanie i przeprowadzenie kampanii uświadamiającej problemy świata wirtualnego lub/i seksualizacji dzieci w Twojej miejscowości.
WSPIERAM DZIAŁANIA FEZiP!
Dane do przelewu tradycyjnego:
Nr konta bankowego fundacji: 38 1090 1476 0000 0001 1625 0228
Możesz nas wesprzeć także 1% KRS : 0000386395
Konkretna lista naszych potrzeb na rok 2021 jest tutaj.