NIE uzależnieniu od smartfonu 2018

NIE uzależnieniu od smartfonu 2018

Drodzy nauczyciele i wychowawcy! Jednym z najbardziej popularnych prezentów na I Komunię św. jest w tej chwili smartfon. W rezultacie można obserwować dzieci przyklejone do ekranu, często nawet w czasie lekcji i mimo oficjalnych zakazów.

Mamy dla Was prostą propozycję, która pomoże w rozwiązaniu problemu.
Po pierwsze, uzależnienie od smartfonu u dzieci postępuje o wiele szybciej niż u dorosłych. Drugi problem to treści, które dzieci na smartfonach oglądają. Zdecydowana większość polskich rodziców nie wie (a nawet niespecjalnie interesuje się) w jaki sposób ich dziecko korzysta ze smartfonu.

Co jest popularne wśród młodszych uczniów? Gry – z przemocą lub skonstruowane tak, aby powodować uzależnienie od nich, portale służące dzieleniu się zdjęciami, aplikacje do retuszu zdjęć, video-czaty, a wszystko powiązane z treściami o charakterze erotycznym, a w konsekwencji z pornografią.

Rezultat: uzależnienie, a także zatracenie poczucia osobistych granic, prowadzące do dzielenie się ze światem zewnętrznym, intymnymi zdjęciami i zwierzeniami, czyli do seksualizacji.

Polskie badania pokazują, że chłopcy szybko po otrzymaniu smartfonów stają się konsumentami pornografii (IPZiN 2015, FDDS 2017), spora część dziewczynek z kolei staje się producentami autoseksualizujących zdjęć i filmów.

Dlatego Fundacja Edukacji Zdrowotnej i Psychoterapii we współpracy ze specjalistami badającymi zachowania dzieci i młodzieży w Internecie przygotowała, kampanię dla rodziców dzieci klas 3 SP, w postaci trzech krótkich e-maili zalinkowanych poniżej. (o ile to możliwe, jeśli nie – alternatywa opisana jest poniżej).

1) Prosimy o przekazanie ich rodzicom, kopiując ich treść oraz tytuł i rozsyłając je w odstępie trzech dni.

Możecie uczynić to Państwo korzystając z posiadanej listy mailingowej, lub za pośrednictwem dziennika elektronicznego.

2) Prosimy również o przysłanie krótkiego maila zwrotnego na adres edukacja.zdrowotna.pl@gmail.com z odpowiedzią na pytanie: „Jak rodzice zareagowali na kampanię? Czy kampania wywołała dyskusję, refleksję?”

3) Jeżeli mają Państwo sugestie co do problemów, które można by ująć w kolejnych kampania, będziemy wdzięczni za ich przesłanie.

Ufamy, że ze względu na zwięzłość i prosty przekaz, maile te skłonią rodziców do refleksji i podjęcia działań wychowawczych w obszarze dotąd zaniedbywanym.

Jak wykazują badania polskiego Instytutu Profilaktyki Zintegrowanej to właśnie dobry kontakt dzieci z rodzicami (rodzice potrafiący wejść w rolę przewodników dla swoich dzieci) jest jednym z najważniejszych czynników zapobiegających podejmowaniu przez dzieci i młodzież zachowań ryzykownych (prowadzących najczęściej do uzależnień, lub/i mających tragiczne skutki dla zdrowia dzieci).

Bogna Białecka, psycholog, prezes Fundacji Edukacji Zdrowotnej i Psychoterapii

PIERWSZY E-MAIL:

Czy twoje dziecko pokocha smartfon bardziej niż Ciebie?

Czy twoje dziecko pokocha smartfon bardziej niż Ciebie?

Jeżeli twoje dziecko nie ma smartfonu, pytanie może wydawać się dziwaczne. Jeśli już ma – wiesz, że to prawda.
 Najnowsze polskie badania NASK pokazują, że ponad 50% polskich dzieci korzysta z Internetu co najmniej 3 godziny dziennie (31,3 – spędza w Internecie ponad 5 godzin dziennie). Dzieje się tak dzięki smartfonom, umożliwiającym błyskawiczny i nieograniczony dostęp do Internetu nawet w środku nocy.
Fakty, które powinieneś znać:

  • Mózg dziecka jest niezwykle plastyczny i uczy się szybciej niż u dorosłego. Ma to zarówno zalety jak i wady. Podstawowa wada: plastyczność mózgu dziecka powoduje, że zdecydowanie szybciej niż u dorosłego pojawiają się uzależnienia.
  • Popularne gry i aplikacje tworzone są z intencją wytworzenia nawyku (nałogu) korzystania z nich, czego nie ukrywają nawet ich twórcy. (patrz np. N. Eyal „Hooked: how to build habit-forming products” – „Złapany na haczyk: jak tworzyć produkty, po które sięgamy nawykowo”)
  • Jednym z najbardziej rozpowszechnionych zagrożeń powodujących u dzieci błyskawiczne uzależnienie jest wszechobecna w Internecie pornografia (chcesz się dowiedzieć więcej? Kliknij tu: https://edukacja-zdrowotna.pl/zdrowotne-spoleczne-i-ekonomiczne-skutki-konsumpcji-pornografii/)
  • Pierwszy (z reguły niezamierzony) kontakt z pornografią u dziecka następuje w momencie uzyskania dostępu do Internetu.
  • Kupienie smartfonu bez dostępu do Internetu ogranicza ten dostęp w niewielkim zakresie. Ponieważ smartfony wyposażone są np. w dziecinnie proste narzędzia wymiany plików (wystarczy położyć dwa telefony obok siebie), a w konsekwencji tego szkodliwe treści są błyskawicznie przekazywane, podobnie jak wirusy przenoszące się drogą kropelkową.

Co możemy zrobić jako rodzice? Dowiesz się w kolejnych dwóch mailach.

Bogna Białecka, psycholog; Aleksandra Maria Gil, pedagog Fundacja Edukacji Zdrowotnej i Psychoterapii,

DRUGI E-MAIL:

Co dzieci i młodzież robią w Internecie?

Gdy instytut badawczy NASK zapytał polskie dzieci i młodzież czy ich rodzice wiedzą, jak korzystają z Internetu, ponad połowa roześmiała się twierdząc, że rodzice nie mają o tym pojęcia.

Sprawdź w krótkim quizie co wiesz o podstawach świata wirtualnego?

Zastanów się – PRAWDA czy FAŁSZ?

1) Istnieją gry online (na przykład „niebieski wieloryb”), które mogą dziecko doprowadzić do samobójstwa. PRAWDA /FAŁSZ

2) World of Warcraft uznawane jest za jedną najbardziej uzależniających gier online.
PRAWDA /FAŁSZ

3) Dzieci i młodzież korzystają głównie z obrazkowych form przekazu – memy, modyfikowane zdjęcia, krótkie filmiki. Stąd popularność np. Snapchat. PRAWDA /FAŁSZ






1) Fałsz. Nie istnieją gry, które mogłyby przekonać do samobójstwa zdrowe, poprawnie rozwijające się dziecko, które ma ograniczony dostęp do Internetu i zaangażowanych w jego życie rodziców. Owszem istnieją takie obszary Internetu, w których promowane jest głodzenie się, samookaleczanie, samobójstwa, jednak dzieci wchodzą tam DLATEGO, że mają JUŻ problemy. Jeżeli interesujesz się życiem (też wirtualnym) swojego dziecka i rozmawiasz z nim o tym, zauważysz sygnały ostrzegawcze.

2) Prawda. Gry takie jak World of Warcraft mają szereg cech, które wpędzają użytkownika w uzależnienie:

  • oferują porywający cel, który wygląda na możliwy do osiągnięcia, niemal w zasięgu ręki,
  • pochwały, nagrody, odznaki za każde osiągnięcie
  • dają poczucie rozwoju
  • coraz trudniejsze zadania, wymagające coraz więcej czasu
  • oferują namiastkę relacji społecznych (tworzenie gangów, grup współpracujących ze sobą, by osiągnąć cel).

3) Prawda. Podstawowe zagrożenie z tym związane to nakłanianie do pogwałcania intymności i dzielenia się zdjęciami o charakterze erotycznym. Przyjrzyj się np. poniższej reklamie aplikacji towarzyszącej grze na smartfona adresowanej do dzieci młodszych. Aplikacja służy zrobieniu sobie półnagiego zdjęcia, poddania go retuszowi i publicznego udostępnienia.

Co możemy zrobić jako rodzice?
Kolejny mail – nr. 3, zawiera konkretne rozwiązania.

Bogna Białecka, psycholog; Aleksandra Maria Gil, pedagog Fundacja Edukacji Zdrowotnej i Psychoterapii

TRZECI E-MAIL:

6 konkretów jak zabezpieczyć dziecko przed zagrożeniami?

Obiecaliśmy konkretne porady, jak rodzic może uchronić dziecko przez zagrożeniami (zarówno uzależnieniem, jak i niebezpiecznymi treściami w Internecie.)

1) Nie kupuj dziecku smartfonu, zanim nie nauczy się chronić swoją prywatność i nie nabierze zdolności samokontroli. Kiedy to nastąpi? Nie wcześniej niż w szkole średniej. Mózg człowieka dojrzewa do 25 r.ż., a ostatnie dojrzewają struktury odpowiedzialne za samokontrolę. Mówienie „ufam dziecku, że nie uzależni się i dlatego nie będę go ograniczać” jest wystawianiem dziecka na próbę ponad jego siły. Jeśli potrzebujesz mieć kontakt z dzieckiem – kup mu prymitywny telefon komórkowy bez dostępu do internetu.

2) Na pewno obawiasz się, że dziecko będzie czuło się gorsze, jeśli jako jedyne w klasie nie będzie miało smartfonu. Dlatego porozmawiaj się z kilkoma rodzicami, którzy tak jak Ty, chcą chronić swe dzieci przed uzależnieniem. Wasze dzieci będą mogły wspierać się, tworząc grupę wolnych od pozostawania na smyczy smartofnów. Twoje dziecko nie będzie „jedyne czy gorsze”, a będzie w grupie tych, którzy nie potrzebują smartfonu by bawić się świetnie.

3) Jeżeli Twoje dziecko już ma smartfon i nie chcesz mu go odbierać, musisz stać się ekspertem. Włącz opcję kontroli rodzicielskiej – najlepiej sprawdza się Google Family Link i wyłącz nie tylko Internet, lecz dostęp do niego za pomocą sieci wifi oraz możliwość wymiany plików między telefonami. Gdy dziecko będzie chciało zgrać filmiki czy zdjęcia na komputer – robisz to Ty, jako rodzic. Dzięki Google Family Link też to Ty decydujesz jakie dziecko będzie mogło zainstalować aplikacje.

Wyznacz strefy i okresy wolne od smartfonu np.: posiłki, odrabianie lekcji, wieczór i noc. Smartfon musi w ciągu nocy znajdować się w waszym pokoju, by przebudzone dziecko nie grało na nim godzinami w środku nocy. Uprzedzając najpopularniejszy argument za smartfonem w sypialni, jako zegarkiem – kup dziecku tradycyjny budzik. Może on przypominać mu również np. o jego pasji – np. zegar w kształcie roweru, czy piłki nożnej.

PS. Z tych samych względów, w sypialni dziecka nie może znajdować się: ani tablet, ani laptop, ani komputer.

Więcej o narzędziach zabezpieczania urządzeń i programach kontroli rodzicielskiej znajdziesz tutaj:

Bezpieczne technologie, poradnik.

Narzędzia zabezpieczające telefon i tablet.

4) Znajdź wsparcie wśród innych rodziców i dążcie do realnego wyeliminowania posługiwania się smartfonami przez dzieci w szkole. Nie wystarczy oficjalny, nie egzekwowany przez nikogo zakaz. Dobra praktyka, stosowana w coraz większej liczbie szkół, to zdawanie telefonów przez dzieci w momencie przekraczania progu szkoły i odbieranie w chwili wychodzenia ze szkoły.

5) Dzieci sięgają po smartfon na początku z fascynacji, potem głównie z nudów. Zapewnij, by dziecko miało możliwość robienia wielu ciekawych rzeczy – książki, gry planszowe, materiały plastyczne, gry sportowe, harcerstwo, kółka zainteresowań, czas spędzany wspólnie z rodzicami na grach zabawach, czy nawet wspólnych pracach domowych np. gotowaniu.

6) Podpisz naszą petycję do ministerstwa edukacji, nakłaniającą do ograniczenia dostępu dzieci i młodzieży do pornografii w Internecie.
KLIKNIJ TUTAJ. 
lub/i  otrzymaj bardziej szczegółowe informacje zapisując się na nasz newsletter:

 



 

Bogna Białecka, psycholog; Aleksandra Maria Gil, pedagog

Fundacja Edukacji Zdrowotnej i Psychoterapii

Skopiuj treść poniższych wpisów i wyślij mailem, nadając mailowi tytuł wpisu.
Jeżeli nie masz możliwości wysłania maili, jednak masz czas na 15 minutową prezentację dla rodziców, możesz przekazać treść e-maili, w razie potrzeby odsyłając rodziców z pytaniami do nas. Poniżej zamieszamy pomoc w postaci rozpisania maili na kilka slajdów.

Prezentacja.
Opis slajdów.